Badminton - NIU och RIG

På Celsiusskolan får du som badmintonspelare möjlighet att kombinera idrott med studier. Du som har en målmedveten elitsatsning inom badminton rekommenderas att söka till antingen RIG eller NIU. Här får du en möjlighet att träna i samma elitmiljö som Eurocentret för Svensk Badminton.

NIU

Bild från träning_RIG_EC_HT_20.jpg

Under dina tre år på gymnasiet får du möjligheter att skapa en bra balans mellan träning, skola och fritid. Arenan för morgonträningarna är Upplands Boservice Arena (Fyrisfjädern). Förutom den fysiska träning på badmintonbanan och gymmet, får du även läsa kursen Träning- och Tävlingslära 1 (100 p), så du får de verktyg som behövs för att utvecklas och få ut så mycket som möjligt av din träning.

NIU Badminton erbjuder 4 morgonträningar - tre badminton och ett styrkepass i veckan à 90 minuterÅterhämtningsmål serveras alltid efter varje morgonträning i kafeterian på Fyrisfjädern.

Måndag kl.8-9:30 / Badminton

Tisdag kl.8-9:30 / Styrka

Onsdag kl.8-9:30 / Badminton

kl.15:30-16:30 / Tränings- och tävlingslära 1 (åk.1)

Torsdag kl.8-9:30 / Badminton

Ansökan NIU

Ansökan till NIU sker varje år senast 1 december och görs via specialidrottsförbundet. Ansökan är stängd.

Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras.

Kontakt NIU

Max Fonseca

max.fonseca@skola.uppsala.se

RIG

RIG Badminton HT_23.jpg

RIG badminton Uppsala erbjuder dig möjligheten att under din gymnasietid genomföra en seriös badmintonsatsning med inriktning mot internationell elit. RIG-gruppen tränar dagligen i samma lokaler som Badminton Sweden Elitcenter, så du kommer direkt in i en miljö med höga ambitioner och blicken vänd mot den internationella arenan.  RIG-utbildningen omfattar även kursen Tränings- och tävlingslära 1 (100 p), där teoretiska grunder inom idrottsnutrition, fysiologi, träningslära och idrottspsykologi knyts tätt till den träning som bedrivs, såväl på som utanför banan.

Träningsveckan på RIG omfattar fem morgonträningar med RIG-gruppen—fyra på badmintonbanan och en på gymmet—plus tre kvällsträningar tillsammans med Fyrisfjädern. Träningsveckan ser dock inte likadan ut för alla utan anpassas för att optimera den individuella utvecklingen. Fystester genomförs även två gånger per läsår för att så gott som möjligt kartlägga och anpassa träningen utifrån just dina förutsättningar och behov. Återhämtningsmål serveras efter varje morgonträning i kafeterian på Fyrisfjädern.

Måndag kl.8-9:30 / Badminton

Tisdag kl.8-9:30 / Styrka UP

Onsdag kl.8-9:30 / Badminton

kl.15:30-16:30 / Tränings- och tävlingslära 1 (åk.1)

Torsdag kl.8-9:30 / Badminton

Fredag kl.8-9:30 / Badminton

Ansökan RIG

Ansökan till RIG sker varje år senast 1 december och görs via specialidrottsförbundet. Ansökan är stängd.

Kontakt RIG

Max Fonseca